Ok, så här slutar världens andra… nej, tredje… en av världens bästa hockeyligor!

Publicerat: 14 september, 2011 i aik, betting, brynäs if, djurgårdens if, elitserien, färjestads bk, frölunda hc, hv71, linköpings hc, luleå hf, modo hockey, skellefteå aik, timrå ik, växjö hc

Tänkte försöka mig på någon slags rankning av lagen. En ren och skär gissning, men med lite logik inblandat. Jag har ändå aldrig varit speciellt bra på att tippa, så jag blandar inte in det i det här. Har inte riktigt tid att gräva ner mig i lagen fullständigt så det får bli lite taikon över det hela. Eftersom Elitserien är så tråkigt jämn numera hade det kanske egentligen räckt med två grupper – Timrå och resten. Men så jävla enkelt ska jag inte göra det för mig.

För det första tror jag Linköping tar hem det, tabellen och slutspelet. Inte för att det är deras tur, eller något annat argument med logikens alla kullerbyttor samlade på samma ställe (det finns ingen turordning, vad jag vet, i Elitserien), utan för att de helt enkelt ser grymma ut. De är rätt och slätt kompletta, och kommer därtill kunna mönstra den äckligaste PP-formationen någonsin, och ändå kunna slänga in en till efter; som de flesta lagen skulle offra Livet för (too soon?)

Äran att nafsa de vita lejonen i hälarna tror jag går till ett gäng hyenor i Luleås, Brynäs och Djurgårdens färger. Luleås backsida ser ju stenhård ut. Framåt not so much, men om man någon gång ska komma med en floskel får man väl dra till med Rönnqvists magic touch. Jag vet inte vad han gör för att förvandla skit till dagen-efter-ostkrokar, men något fuffens är säkerligen inblandat.

Brynäs offensiv är en vacker mosaik av tuffhet, ungdomlighet, erfarenhet och underskatten.. het? Jag diggar den vilket som väldans mycket. Vad det blir för spelsystem utan Nicke Czarnecki vet jag inte mycket om, men kan försvarsspelet hålla hyfsad nivå också kommande vinter kan det säkert bli lagets bästa säsong på mången år. Jag tror på Brynäs, so sue me.

Det mest kompletta laget av de tre utmanarna är dock Djurgården. Notera att det inte skett många rockader i det lagbygget sen förra vintern. Och jag hoppas verkligen Zibanejad (jag tjuvkikade inte på stavningen, lovar) hamnar i någon slags onåd på campen så han lirar på rätt sida när det drar ihop sig. Det finns inga direkta svagheter i Djurgården, men kanske heller inte de riktiga topparna. Det beror lite på hur saker och ting utvecklar sig. Garderad!

Nu kör vi ff över Färjestad, HV71 och Skellefteå. Det blir någon slags ointressant mittengegga av dom lagen. Jag hoppas det i alla fall. Inte så mycket supergreen över dom lagen nämligen. Slutspel lär det bli, helt klart. Finns mycket kvalitéer i… ZZZzzz…

Har jag räknat rätt lämnar det bara en slutspelsplats öppen. Vilken på förhand känns vikt åt Frölunda. Till skillnad mot Modos sjuhundrade omstart så gör man det med några spelare som återvänder i sin prime. Fredrik Pettersson är ju bara så jävla capo di tutti capi över hela banan. Kör alltid runt som han äger rinken. Och Mathis Olimb är ju sådär okänt grym som man bara kan vara bland svenska hockeyfans. Stämmer det fullt ut för Frölunda så kan det fan räcka hyfsat långt. Hade nog behövt Strallan, dock.

AIK kan definitivt utmana något lag på en slutspelsplats. Ett skönt, hårt grundspel och en superman där bak räcker alltid långt. Verkar inte som att Fast var någon en-träff-mirakel. Och till i år har man ju dessutom värvat två killar som gör mål (Mackan, Rosén? WTF?) Man har i och för sig även införskaffat en kille som släpper till åt fel håll. Men 2 -1 blir ju ändå +1.

Men Modo då. Ja, man försöker ju bygga något nytt däruppe. All kredd till de som försöker. Lika sjukt hög potential laget har om man får ordning på torpet, lika sjukt jävla illa kan det gå om NHL-killarna inte kirrar isen, Dicken inte pallar pressen och om Tellan visar sig vara monumentalt dålig (lovar något till den som nailar den) Innan säsongen börjar känns det bara fel att sätta laget ovanför mer än ett streck. För många osäkra variabler.

Växjö känns alldeles för spretiga. Dom har bara verkligen tokkört med nyförvärv och hoppas på det bästa. Inget fel med det alls tycker jag, ganska coolt faktiskt. Men när man som nykomling tror att allt spel sker i motståndarens försvarszon så blir det lite galet. Möjligt att dom gjort nåt med isen i nya hallen. Lämnar en brasklapp där. Rätt stor kvalvarning. 11 på skalan.

Sist men inte minst! Eller, jo. LOL. Timrå.

Således:

  1. Linköping
  2. Djurgården
  3. Luleå
  4. Brynäs
  5. Skellefteå
  6. Färjestad
  7. HV71
  8. Frölunda
  9. AIK
  10. Modo
  11. Växjö
  12. Timrå

 

Känns jävligt bra.

kommentarer
  1. JH skriver:

    Monumental as in L-G Jansson?

  2. Johan skriver:

    Kan du inte skärpa dig och blogga ordentligt? Du är Sveriges bästa hockeybloggare.

Kommentera

